فیسبوک می گوید شما در حال انتشار هرزنامه هستید . . . همینطوره؟

  • به هر حال فیسبوک دوباره به این موضوع پرداخته است. خوراک خبری فیسبوک به زودی تغییراتی را تجربه خواهد کرد، که شما به عنوان یک مدیر صفحه، باید از آنها اطلاع داشته باشید. تا پایان این مطلب را مطالعه کنید تا از دیدگاه های من در زمینه این تغییرات مطلع شوید و البته مهم تر از آن اینکه می خواهم نظرات شما را نیز در این رابطه بدانم.

    طبق یک خبر منتظر شده در اتاق خبری فیسبوک، فیسبوک در حال معرفی این تغییرات با هدف کاهش میزان هرزنامه و افزایش دیده شدن مطالب مهم و مرتبط می باشد. آنها در متن خبر خود آورده اند که “هدف خوراک خبری ارائه محتوای مناسب به افراد مناسب و در زمان مناسب می باشد که در نتیجه آن افراد مطالب مهم و مرتبط با حوزه فعالیت خود را از دست نمی دهند. امروز ما در حال معرفی مجموعه ای از بهسازی ها برای خوراک خبری هستیم تا از میزان موارد و مطالبی که اغلب مردم بطور مکرر از آنها تحت عنوان هرزنامه یاد می کنند و تمایلی به دیدن آنها ندارند کم کنیم. برخی از این مطالب توسط صفحه هایی منتشر می شوند که تعمدا تلاش می کنند تا خوراک خبری را به منظور بدست آوردن حجم بیشتر اشاعه محتوای خود نسبت به آنچه که در حالت عادی دریافت می کنند به بازی بگیرند.

    فیسبوک

    در ادامه سه نوع از این رفتار را که فیسبوک در پی هدف قرار دادن آن است با هم می بینیم.

    طعمه قرار دادن برای دریافت لایک بیشتر

    شما بخوبی آن دسته از ارسالهایی را که بطور علنی با هدف وادار کردن مردم به تعامل با یک محتوا تهیه شده اند را می شناسید؟ مطالبی مشابه “لایک کنید اگر دوست دارید صبح ها تا دیر وقت بخوابید”، یا ” اگر پیتزا دوست دارید لایک کنید، اگر لازیانیا دوست دارید کامنت بگذارید”. این چیزی است که تحت عنوان طعمه قرار دادن برای دریافت لایک بیشتر شناخته می شود (یا قرار دادن طعمه برای دریافت کامنت یا اشتراک گذاری بیشتر.) . . . تشویق کردن دیگران به انجام کاری از طریق گفتن اینکه چه کاری را انجام دهید.

    ما می دانیم زمانی که تعدادی از طرفداران، یک محتوای ارسال شده بر روی صفحه را می پسندند یا به اصطلاح لایک می کنند یا به هر نحوی با آن تعامل بر قرار می کنند، این ارسال در خوراک خبری در مرتبه بالاتری قرار گرفته و به تعداد نفرات بیشتری نشان داده می شود. اما طبق گفته فیسبوک، زمانی که آنها از کاربران خواسته اند تا رتبه ای را برای محتواهای ارسال شده بر روی صفحات فیسبوک که جزء دسته “طعمه قرار دادن برای ….” قرار می گیرند، تعیین کنند، طرفداران برای آنها 15% ارتباط کمتر را نسبت به محتواهای فاقد این ویژگی ولی با میزان تعامل یکسان گزارش کرده اند.

    فیسبوک

    به عبارت دیگر، آن دسته از محتواهای ارسالی که علنا برای دریافت لایک با هدف افزایش تعداد دفعات دیده شدن و اشاعه طراحی شده اند، نباید از تبلیغ و ترفیع یا اشاعه برجسته برخوردار باشند، و بدین روی مورد هدف تغییرات اخیر قرار گرفته اند.

    این موضوع نباید با بهترین روش برای جذب مخاطب که همان قرار دادن یک ترغیب کننده در محتوای ارسالی شماست اشتباه گرفته شود؛ به عنوان مثال، پرسیدن یک سوال و سپس درخواست علنی از طرفداران مبنی بر پاسخ گوئی به آن در بخش کامنت ها.

    شما چه کاری می توانید انجام دهید تا مورد هدف این تغییرات قرار نگیرید

    دوری جستن از این موضوع تقریبا سهل و آسان است. محتوایی ارسال نکنید که تنها با هدف بدست آوردن لایک و اشتراک گذاری یا درج نظر تهیه شده باشد. محتوای شما باید دست اول، کاربردی و با هدف برآورده کردن نیازها و علایق مخاطبین شما باشد. برای این که در بخش امن قرار بگیرید، من به شما پیشنهاد می کنم که از این به بعد دیگر بصورت مستقیم و علنا از مخاطبین خود درخواست نکنید که محتوای شما را بپسندند؛ بلکه محتوای با کیفیت خودش باید به هر صورت مورد پسند مخاطب شما قرار بگیرد و اینطور هم خواهد بود.

    محتوایی که بصورت خودکار دست به دست می چرخد

    صفحاتی که بطور مکرر اقدام به ارسال محتوایی می کنند که تاکنون بطور گسترده در سطح صفحات مختلف چرخیده – خصوصا ویدئوها و تصاویر – از این به بعد باید با احتیاط بیشتری به این کار خود ادامه بدهند. اطلاعیه فیسبوک اعلام می کند که خوراک خبری به زودی از اهمیت این صفحات می کاهد؛ اما اینکه منظور فیسبوک از این موضوع چیست و دقیقا به چه صورتی خواهد بود، خودمان هم دقیقا نمی دانیم ولی چیزی که روشن است اینست که از مطرح شدن و درج شدن محتوای آنها هم در خوراک خبری طرفداران کاسته خواهد شد.

    فیسبوک می گوید: “کاربران و صفحات مختلف در فیسبوک بطور مکرر اقدام به اشتراک گذاری مجدد محتوای ایده آل می کنند، اما مردم به ما می گویند که گاه و بیگاه دیده شده که در برخی موارد تصاویر یا ویدئو هایی بارها و بارها بر روی فیسبوک بارگذاری شده اند.”

    استفاده از کلمه “گاه و بیگاه” من را به سمت این موضوع سوق می دهد که اعتقاد پیدا کنم آنها به دنبال تعداد اندکی از پیج هایی هستند که تقریبا فقط برای اشتراک گذاری مجدد محتوای دیگر افراد ساخته شده اند.

    شما چه کاری می توانید انجام دهید تا مورد هدف این تغییرات قرار نگیرید

    اگر شما عموما اقدام به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو های دیگران می کنید، تا جایی که این کار منجر به عدم امکان تولید و ارسال محتوای دست اول و منحصر به فرد شما می شود، وقت آن رسیده که در استراتژی خود تغییری بوجود آورید. به اشتراک گذاری تصاویری که مخاطبان شما دوست دارند ادامه دهید؛ فقط قبلا از آن اطمینان حاصل کنید که این اشتراک گذاری جای تولید و ارسال محتوای دست اول شما را نگیرد.

    لینک های هرزنامه

    این مورد تقریبا واضح و روشن است: آیا تاکنون بر روی لینکی در محیط فیسبوک کلیک کرده اید و در حالیکه توقعی داشته اید با چیز کاملا متفاوت مواجه شده باشید؟ به عنوان مثال، ممکن است در یکی از صفحات با ارسالی مواجه شده باشید که گفته باشد: “بر روی این لینک کلیک کنید تا مقاله کامل را بخوانید”، و وقتی که بر روی آن کلیک کرده اید، به صفحه ای مملوء از تبلیغات هدایت شده اید. این نمونه ای از یک لینک هرز (اسپم ) می باشد.
    فیسبوک اعلام کرده است: “از طریق سنجیدن اینکه به چه تعداد دفعات کاربرانی که از یک لینک بازدید می کنند، اقدام به پسندیدن لینک اصلی یا اشتراک گذاری آن با دوستان خود در فیسبوک می کنند، بهتر قادر به شناسایی لینک های هرز شده ایم.”

    به عبارت دیگر، اگر لینکی از سایت خود را در فیسبوک ارسال کنید، و هیچ کس اقدام به پسندیدن یا اشتراک گذاری آن نکند، احتمال اینکه لینک شما بطور بالقوه حاوی مطالب هرز فرض شود بسیار بالاست. و . . . . .

    شما چه کاری می توانید انجام دهید تا مورد هدف این تغییرات قرار نگیرید

    یکی از بهترین روشها در تمامی زمینه های بازاریابی اینترنتی و رسانه اجتماعی برآورده کردن انتظارات مخاطب شماست. یکی از روشهای مناسب برای این کار بیان روشن و صریح از چیزی است که خواننده، بازدید کننده و یا دنبال کننده شما با کلیک کردن بر یکی از لینک های شما باید توقع آن را داشته باشد است.

    همین روند در مورد فیسبوک نیز صادق است. زمانی که در متن یکی از ارسال های خود از یک لینک بهره می برید، بطور واضح و روشن بیان کنید که مقاله یا مطلب اصلی که لینک به آن ختم می شود چیست؟ این طرفدار شما را کاملا مطمئن می سازد که توقع چه چیزی را باید داشته باشد، و اگر صفحه یا مطلب مقصد با انتظارات آنها همخوانی داشته باشد احتمال اینکه ارسال اصلی شما را بپسندند و یا با دوستان خود به اشتراک بگذارند بسیار زیاد می شود. این به معنای بیشتر دیده شدن ارسال شما بوده و به شما کمک می کند تا از هرز در نظر گرفته شدن لینک شما اجتناب شود.

    طبق گفته فیسبوک، تاثیر این بروزرسانی در خوراک خبری توسط یک مدیر پیج با فعالیت متوسط احساس نخواهد شد. آنها بیان می کنند: “بخش عمده انتشار دهندگان مطلب در محیط فیسبوک خوراکی بصورت هرز منتشر نمی کنند، بنابراین این تغییرات نباید بصورت منفی بر آنها تاثیر گذار باشد، و حتی ممکن است با افزایش اندکی در میزان دیده شدن محتوای خود توسط مخاطبان هم مواجه شوند.”

    به این نکته هم توجه داشته باشید:

    به نطر من، فیسبوک یک بار دیگر در حال تبدیل شدن به یک سانسور چی برای محتوای ارسالی ما می باشد. در برخی از موارد، وجود داشتن محتوای هرز کاملا مشهود است، و در این گونه موارد باید برخوردی صورت بگیرد و من با آن کاملا موافق هستم. اما در پایان، چه کسی تصمیم می گیرد که چه چیزی مطلب هرز است؟ آیا کسی که در این مورد تصمیم می گیرد، ما کاربران فیسبوک نباید باشیم؟

    کیست که بگوید مطالب بی ارزش یک نفر، گنج یک نفر دیگر نیست؟

    دوست دارم بدانم که نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا الگوریتم خوراک خبری فیسبوک بیش از حد محدود کننده است؟ آیا فیسبوک در حال اعمال کنترل بیش از حد بر چیزی است که ما می بینیم و یا نمی بینیم؟ نظرات خود را در قسمت پایین با من در میان بگذارید.

    نویسنده کیم گارست – 1 اردیبهشت 1393

    فرشید رمضانی : مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 162 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • shookooh rahimi
      می 2, 2014 در 12:43 ب.ظ

      به نکته خوبی اشاره کردید ، و چقدر میتونه مهم باشه ! باید توجه کرد . کسانی که اشراف دارند به زیر و بم ِ فیس بوک ، حواس ما رو هم جمع میکنید ، عالی . مرسی

    یک نظر اضافه کنید