• رنگ بر خلق و خو و وضعیت ذهنی  ما بطور کلی تاثیر می گذارد و می تواند عادات خرید مشتری را تحت تاثیر قرار دهد و بدین طریق روانشناسی رنگ را به بخش مهمی از تجارت الکترونیک تبدیل می کند. این مقاله به اصول ابتدایی روانشناسی رنگ و روشهایی که در آنها می توانید روانشناسی رنگ را در تجارت الکترونیک خود به کار ببرید می پردازد.

    رنگ، فرهنگ، و مفهوم نهان در پس آن

    به خاطر داشته باشید که روانشناسی رنگ یک علم دقیق نیست و بستگی به فرهنگ فرد و محیط و مفهومی دارد که در میان آن قرار گرفته است. به عنوان مثال، فرهنگ ژاپنی رنگ زرد را هم پایه با دل و جرات می داند و این درحالیست که فرهنگ غرب رنگ زرد را وابسته به ترسویی می داند.

    زمینه نیز در رابطه با اینکه چگونه رنگ بر ما تاثیر می گذارد نقش مهمی را ایفا می کند. به عنوان مثال، ما رنگ زرد را جاهایی که می خواهیم مرکز توجه قرار گیرد و همچنین علائم هشدار به منزله نشان دادن نیازمندی به احتیاط مورد استفاده قرار می دهیم. زمینه رنگ زرد را بیشتر می تواند در رابطه با خطر قرار دهد تا اینکه بخواهد در رابطه با ترسویی باشد.

    روانشناسی رنگ و تجارت الکترونیک
    زمینه معنایی بیشتر به رنگ ها می بخشد.

    رنگهای گرم و سرد

    رنگ ها اغلب بر اساس اینکه گرم یا سرد باشند مورد دسته بندی قرار می گیرند. رنگهای گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد می شوند، در حالیکه رنگ های سرد شامل آبی، سبز و بنفش هستند. بطور کلی رنگ های گرم به عنوان رنگ های انرژی زا و هیجان بخش در نظر گرفته می شوند، در حالیکه رنگ های سرد به عنوان رنگ های آرام بخش و حتی ناراحت کننده شناخته می شوند.

    رنگ های گرم و سرد روانشناسی
    رنگ های گرم و سرد روانشناسی خاص خود را دارند.

    به یاد داشته باشید، روانشناسی رنگ یک موضوع کاملا علمی نیست. با وجود زمینه و محیط مناسب و همچنین ترکیب رنگهای مناسب، رنگهایی از طیف گرم می توانند ناراحت کننده و همچنین رنگ هایی از طیف سرد می توانند هیجان انگیز باشند.

    معنای رنگ

    قرمز: هیجان، انرژی، فوریت، عشق، شور و شهوت، خشم، خشونت، حمله، قدرت.

    قرمز مثال خوبی از زمینه ای با اهمیت است. “عشق” و “خشم” احساسات متناقض با یکدیگر هستند، اما هر دو به رنگ قرمز نسبت داده می شوند. در حالیکه به رنگ قرمز در زمینه روز ولنتاین فکر می کنید، این موضوع باعث می شود که شما رنگ قرمز را مرتبط با عشق بدانید. اگر در زمینه مسابقات گاو بازی به رنگ قرمز بیاندیشید، باعث می شود تا رنگ قرمز را مرتبط با خشم بدانید.

    قرمز همچنین می تواند تاثیری روانی از خود بر جای گذارد. اثبات شده است که دیدن رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب، ترشح آدرنالین، افزایش سوخت و ساز و تنفس می شود. خود را در یک اتاق کاملا قرمز تصور کنید و در برابر آن خود را در یک اتاقی تصور کنید که بطور کامل به رنگ آبی آسمانی باشد. شما ممکن است فقط و فقط از فکر کردن به اتاق قرمز رنگ عصبی شوید.

    نارنجی: خوشی، هجوم، انرژی، گرمی، حرارت، ابراز احساسات.

    رنگ نارنجی در طیف احساسی بطور مطلوبی بین زرد و قرمز قرار می گیرد. رنگ نارنجی از زرد پر قدرت تر است اما از قرمز دوستانه تر است. نارنجی نوعی از هیجان مثبت را موجب می شود. اما این رنگ همچنین با پاییز هم مرتبط دانسته می شود، مخصوصا هنگامی که با انواع قهوه ای و قرمز ترکیب می شود.

    روانشناسی رنگ3
    برند گریپ (با مسئولیت محدود) برای داشتن یک سایت هیجان انگیز و برانگیزاننده از رنگ نارنجی و قلم درشت استفاده می کند.

    زرد: امید، زندگی، مثبت اندیشی، خوشی و بشاشیت، انرژی، خوشحالی

    رنگ زرد می تواند یک رنگ بسیار امیدوار کننده و بشاش کننده باشد. این رنگ همچنین می تواند مرتبط با احتیاط و ترسویی در نظر گرفته شود. رنگ زرد روشن می تواند چشم را خسته کند.

    آبی: اعتماد، امنیت، مسئولیت، کارایی، خونسرد، دوستانه، هوش و ذکاوت.

    از آنجاییکه رنگ آبی می تواند القاء کننده اعتماد باشد، رنگی بسیار پر کاربرد و معروف بین موسسات مالی است. معنای آبی به نسبت دیگر رنگها بر اساس شکل سایه و ته رنگ بسیار متفاوت تر می باشد. به عنوان مثال، آبی تیره تر ممکن است بیشتر القاء کننده احساس امنیت باشد در حالیکه یک آبی روشن تر بیشتر احساس دوستانه بودن را می رساند.

    سبز: طبیعت، انرژی طبیعی، زندگی، رشد، محیط طبیعی، ثروت تولید مثل.

    روانشناسی رنگ3
    برند کلوراکس از رنگ سبز برای ترویج محصولات پاک کننده ارگانیک خود بهره می برد.

    رنگ سبز بطور کامل در ارتباط با طبیعت و محیط طبیعی در نظر گرفته می شود. رنگ سبز برای هر کسب و کاری که متمرکز بر ماندگاری طولانی مدت و حیات طبیعی باشد کاملا شناخته شده است. رنگ سبز همچنین می تواند با ثروت هم مرتبط در نظر گرفته شود، مخصوصا با رنگ سبز نعنایی.

    بنفش:  پادشاهی، خرد، شأن و مقام، وضع اجتماعی، خلاقیت، تجمل گرایی، رمز.

    رنگ بنفش بصورت تاریخی با حکومت پادشاهی شناخته شده و می شود. رنگ موی بنفش در دوران های قدیم و باستانی گرانتر از دیگر رنگها بود و تنها خانواده های ثروتمند استطاعت خرید آن را داشتند، که این موضع منجر به این شده تا رنگ بنفش را به عنوان یک رنگ درباری بشناسند.

    صورتی: خیالی و احساسی، عشق، خونسردی، زنانگی، مهربانی، شکنندگی.

    در فرهنگ غرب، اغلب اوقات رنگ صورتی را مرتبط با زنانگی می دانند و از بکار بردن آن به عنوان رنگی که گروه مردان را مورد هدف قرار دهد خودداری می کنند. برای تیمهای ورزشی رنگ کردن مسیر منتهی به رختکن به دلیل تاثیر آرام کنندگی این رنگ چیزی شناخته شده است.

    سفید: خلوص و پاکی، بی گناهی، پاکیزگی، کارایی.

    رنگ سفید در فرهنگ غرب ارتباطی قوی با خلوص، پاکی و بی گناهی دارد و بطور سنتی در مراسم ازدواج استفاده می شود. اما بخاطر داشته باشید که این رنگ کاملا مرتبط با فرهنگ می باشد. در فرهنگ ژاپنی از قدیم الیام رنگ سفید برای مراسم تدفین مورد استفاده قرار می گرفته است.

    سیاه: قدرت، تکامل، اعتبار، امنیت، احساس.

    روانشناسی رنگ5
    برند جانی والکر از رنگ های مشکی و طلایی در سایت خود بهره می برد تا ظرافت و زیبایی را نشان دهد.

    معنای رنگ مشکی با توجه به اینکه به همراه چه رنگ های دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، به میزان زیادی تفاوت می کند. به تنهایی رنگ مشکی ارتباط تنگاتنگی با اعتبار و زیبایی و ظرافت دارد. در این رابطه شرکت های ارائه دهنده خدمات کارت اعتباری را به خاطر داشته باشید که کارت مشکی خود را به عنوان با اعتبار ترین کارت خود عرضه می کنند.

    طلایی: اعتبار، ثروت، انرژی، تجملی.

    رنگ طلایی بسیاری از ارتباطات احساسی فلز با ارزشی که با همین نام شناخته می شود را نیز به خود می گیرد. رنگ طلایی اغلب به عنوان رنگ دوم و ثانویه در طراحی برای تاکید کردن بر ثروت مورد استفاده قرار می گیرد. به خودی خود، رنگ طلایی می تواند بسیار شبیه به رنگ زرد عمل کند.

    نقره ای: اعتبار، سرما، علمی.

    رنگ نقره ای شبیه به رنگ طلایی است اما با درخششی کمتر. در جاییکه رنگ طلایی روشن و هیجان انگیز است، رنگ نقره ای سرد و با جنبه علمی است.

    ترکیبهای رنگ

    همانطور که رنگ ها بصورت منفرد دارای معنی خاصی هستند، ترکیب رنگ ها هم دارای معنی هستند. دوباره به خاطر داشته باشید که این ترکیب ها هم وابسته به فرهنگ هستند – مانند رنگ های قرمز، سبز و سفید که در ارتباط با کریسمس قرار می گیرند و یا مشکی و نارنجی که مرتبط با جشن هالووین در پاییز هستند. در رابطه با تفاوت روانشناختی بین ترکیب های رنگ مشکی و قرمز با ترکیب های رنگ سفید و قرمز بیاندیشید. رنگ های مشکی و سفید  درک ما از رنگ قرمز را تغییر می دهند.

    فروش از طریق رنگ

    استفاده پیوسته و آگاهانه از روانشناسی رنگ ها می تواند منجر به افزایش فروش و شناخت بیشتر برند شود. اولین جایی که شما باید روانشناسی رنگ را در نظر بگیرید وبسایت شماست. بر اساس رنگ هایی که شما در محیط وبسایت خود استفاده می کنید، چه پیامی را به بازدید کننده منتقل می کنید؟ روانشناسی رنگ ها چگونه می تواند دررابطه با دکمه های برقراری تماس، متون مهم یا قسمت های حیاتی سایت که منجر به تعامل بیشتر مشتری می شود، کاربرد داشته باشد؟

    سپس برند خود را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید. رنگ هایی که استفاده می کنید در مورد برند شما چه می گویند؟ آیا پیوسته از رنگ های یکسان در تمامی موارد و مطالب بازاریابی خود استفاده می کنید؟ ثابت شده است که رنگ تا 80% بر شناخت بیشتر برند تاثیر گذار است.

    به برند هایی از قبیل فیسبوک، توئیتر و گوگل پلاس بیاندیشید. هر یک رنگ مخصوصی در ارتباط با برند خود دارند و شاید شما بتوانید هر شرکت را تنها با توجه به رنگ آن بشناسید.

    برخی ار کسب و کارها تنها با توجه به رنگ برند آنها قابل شناسایی هستند.

    در حالیکه رنگ اغلب با توجه به زمینه، مفهوم پنهان در پس زمینه و فرهنگ درک و فهمیده می شود، رنگ ها تاثیر بسزایی بر ادراک ما می گذارند. یک استفاده آگاهانه از روانشناسی رنگ می تواند موجب تاثیر به یاد ماندنی تر، درک و قرائت بیشتر و البته فروش بیشتر شود.

    نویسنده :  درو کافین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 915 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • نرم افزار بایگانی اسناد
      اکتبر 2, 2016 در 4:46 ب.ظ

      مطالب خیلی خوب بود.ممنون

    یک نظر اضافه کنید