پنج قانون رسانه های اجتماعی که هر کار آفرینی باید بداند!

  • رسانه اجتماعی می تواند میدان بازی بین رهبران صنعت و تازه واردان موفق را به محیطی عادلانه تر تبدیل کند؛ و همچنین فضای بین مدیران اجرایی شرکتهای چند ملیتی و مالکان کسب و کارهای کوچک را به محیطی متشکل از همسالان و هم ردیفان تبدیل کند. هرچند که ظواهر می تواند فریب دهنده باشد. با اقتباس از رمان مزرعه حیوانات جرج اورول می توانیم بگوییم که تمامی کاربران رسانه های اجتماعی با یکدیگر برابرند، اما تعدادی از آنها برابرتر از بقیه هستند.

    بنابراین چه چیزی تفاوت بین یک مجموعه 500 نفری از مخاطبین و یک مجموعه 500000 نفری از این مخاطبین را ایجاد می کند؟ در حالیکه نفرات برتر لیست افراد مشهور می توانند مزایایی را به نسبت هر فرد معمولی دیگری داشته باشند، دیگر محبوبان رسانه های اجتماعی هم مجموعه طرفداران خود در این رسانه ها را هم بصورت طبیعی تر و بدون استفاده از شیوه های خیلی خاص بدست آورده اند و شما می توانید از استراتژی های آنها یاد بگیرید.

    چیزی که در ادامه می آید 5 نکته کلیدی گلچین شده از محبوبان شبکه های اجتماعی حال حاضر برای افزایش تاثیر شما است، بگونه ای که بتواند تفاوتی در استراتژی های کسب و کار شما ایجاد کند.

    1- محتوای با کیفیت ایجاد کنید.

    اگر می خواهید تاثیر خود را در رسانه های اجتماعی بر جا گذارید، به عنوان اولین و مهمترین نکته اینکه باید محتوای با کیفیت ایجاد کنید. ماری اسمیت – یک کارشناس بازاریابی رسانه های اجتماعی و نویسنده کتاب بازاریابی رابطه مند جدید : چگونه شبکه بزرگی از هواداران سودآورو وفاداررا با استفاده از شبکه اجتماعی به وجود بیاوریم(انتشارات ویلی، 2011) می گوید “محتوا همیشه دارای دوقسمت یا بخش است، یک بخش آن حاصل از خود شماست که می تواند بعنوان رهبر فکری در نظر گرفته شود و یک بخش دیگر آن همان چیزی است که من آنرا م.د.ا – محتوای دیگر افراد – می نامم، و اینکه هرگز از به اشتراک گذاری محتوای دیگران نترسید.”

    پنج قانون رسانه های اجتماعی

    یکی از افرادی که بصورت موفقیت آمیزی هر دو جزء را بصورت متعادل بکار برده است کارآفرین، سرمایه گذار و نویسنده بنام گای کاوازاکی است. اسمیت درباره او می گوید ” او منبعی از محتوای خود انگیزش یافته است، او روشی در ایجاد کردن ترکیب مطلوبی از محتوای دیگران و نیز افکار و نظرات شخصی خود  دارد.” نه تنها این، بلکه بر اساس اطلاعات ارائه شده در بیوگرافی حساب توئیتر او، کاوازاکی هر توئیت را 4 مرتبه تکرار می کند تا توسط تمام کاربرانی که در زمانهای گوناگون به توئیتر مراجعه می کنند، دیده شود.

    البته که کمیت با کیفیت برابری نمی کند اما اسمیت در این باره می گوید ” نکته حائز اهمیت در این رابطه  مهارت استادانه او در انتخاب چنین مجموعه هایی می باشد. من به شخصه می توانم بصورت روزانه با مرور توئیت های او مطالب بسیار جالبی را برای خوانندگان و دنبال کنندگان خودم فراهم کنم.”

    2- پاسخ گو بوده و خود را درگیر گفتگو ها کنید.

     اسمیت در این رابطه می گوید “در رسانه های اجتماعی اینکه شما همیشه در دسترس مخاطبین خودتان باشید، بسیار با اهمیت است و در این رابطه کسی بهتر از گری وینر چاک که خود کارآفرینی موفق است این موضوع را نمیتواند نشان دهد.” او می گوید که در محیط توئیتر گری پاسخهای بسیاری را برای دنبال کنندگان فراهم می کند. ” او بین پرسش کنندگان تفاوت قائل نشده و با سرعت بسیار به پرسشهای همه آنها پاسخ می دهد.”

    نکته مثبت این پاسخگو بودن برای وینر چاک چه می تواند باشد؟ یک مخاطب وفادار و همیشگی برای کتابهای کسب و کار وی و همچنین فرصتی برای قرار گرفته شدن کسب وکار مشاوره وی در دید عموم مخاطبین. اسمیت در این رابطه می گوید مردم این موضوع را بسیار دوست دارند. ” اگر آنها از گری پاسخی را دریافت کنند، حتی اگر این پاسخ یک صورتک خندان باشد هم باز آنها خوشحال می شوند و به دیگر دوستان خود اعلام می کنند که مثلا خدای من، گری توئیت مرا پاسخ داده است.”

    3- بر گروه بخصوصی از مخاطبین تمرکز کنید.

     در رسانه های اجتماعی شما یا می توانید یک رویکرد عمومی برای خود انتخاب کنید – شامل تولید و جمع آوری مجموعه ای ناهمگون از محتوا با نظم و ترکیب متفاوت – یا اینکه می توانید بر یک یا دو زمینه تخصصی متمرکز شوید. اسمیت همچنین می گوید آن دسته از افرادی که با یک موضوع خاص در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند، معمولا هیاهوی بیشتری ایجاد می کنند، به نسبت آن دسته از افرادی که موضعی خاصی را مد نظر قرار نداده و و بصورت عمومی به تولید محتوا می پردازند. بطورکلی محیط رسانه های اجتماعی شلوغ و پر سر صدا است، و شما باید بتوانید در این محیط شنیده شوید و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و بهترین روش برای گرفتن این نتیجه پرداختن به یک موضوع خاص بصورت تخصصی است.

    به عنوان نمونه ای از این دست، به گفته اسمیت، می توان به جسیکا نورزی اشاره کرد که خود در منطقه آریزونا موسس یک موسسه بازاریابی بوده و در ارتباط با موسیقی فولکلور هم فعالیتی هایی را دارد. نورزی بصورت هفتگی در توئیتر و گوگل+ برای طرفداران موسیقی فولکلور زمانی برای گفتگوی آنلاین (چت) اختصاص می دهد. امسال مجله فوربز، نورزی را در لیست 50 فرد موثر و برتر در عرصه رسانه های اجتماعی خود با رتبه 3 معرفی کرد. به طور تقریبی در این رابطه می توان گفت که او بیش از نیم میلیون دنبال کننده در محیط توئیتر و همچنین بیش از 700000 مخاطب در سایت گوگل+ دارد. اسمیت در این رابطه اضافه می کند که در سفرهای مختلف من اگر با کسی آشنا شوم که به موسیقی فولکلور کوچکترین علاقه ای داشته باشد، نورزی تنها انتخاب من برای معرفی به وی است.

    4- از رسانه های اجتماعی برای ساخت و گسترش کسب و کار خود بهره ببرید، این کاربرد می تواند بصورت عکس هم مورد استفاده قرار گیرد.

    برای یک کارآفرین زمانی که در رسانه های اجتماعی صرف شده است، ممکن است بعنوان عاملی  در نظر گرفته شود که باعث شده از کارهای مهم و دغدغه اصلی خودش جدا شود. از آنجاییکه این موضوع یک فعالیت بسیار وقت گیر است، برنامه ریزی فکری خود برای رسانه های اجتماعی را باید بر مبنای یک کسب وکار سودآور واقعی تنطیم کنید. اسمیت می گوید کریس بروگان، موسس و مدیر عامل یک شرکت آموزشی کسب و کار در پورتلند یک نمونه واقعی از این دست است. ” او نمونه فردی است که در سراسر دنیا دست به سخنرانی و دادن مشاوره به شرکتهای مختلف در رابطه با رسانه اجتماعی می زند.”

    به عبارت دیگر، بروگان تخصص خود را در زمینه ارسال محتوا در وبلاگها اثبات کرده و زیرساختهای اجتماعی را برای نشر آن مطالب استفاده می کند و بعد از این مرحله در معرض دید قرار گرفتن منتج از این فعالیت را برای بازاریابی سخنرانی ها و جلسات مشاوره خودش مورد استفاده قرار می دهد. در نتیجه این وضعیت موجب افزون شدن دنبال کنندگان وی در رسانه های اجتماعی می شود. اسمیت همچنین اضافه می کند “اینکه بروگان با استفاده زودهنگام از زیرساختهای اجتماعی توانسته به موفقیت و احترام روز افزونی دست پیدا کند، نشان دهنده هیچگونه نکته منفی برای دیگر فعالان این عرصه نمی باشد.”

    5- فرهنگ منحصر به فرد هر یک از رسانه های اجتماعی را پذیرا باشید.

    به گفته اسمیت هر رسانه اجتماعی یک “فرهنگ منحصر به فرد” برای خودش دارد و بهترین کاربران هر یک از این رسانه ها بجای منتشر کردن مطالب یکسان در آنها، این فرهنگ منحصر به فرد را می پذیرند. به عنوان نمونه ای از این دست می توان به کُری بوکر شهردار کنونی شهر نیویورک اشاره کرد. در حقیقت او بیش از همه به شبکه توئیتر اتکا دارد، جایی که در آن بیش از 1.2 میلیون نفر او را دانبال می کنند و نیز در شبکه فیسبوک، و هر یک از این زیرساخت ها را به گونه ای مورد استفاده قرار می دهد که بتواند از توانایی های ذاتی آنها بهترین استفاده را بکند.

    اسمیت می گوید “در شبکه توئیتر می بینم که او پیوسته در پاسخ به توئیت های دیگران برای آنها توئیت گذاشته، از آنها تشکر می کند و پیوسته با آنها در ارتباط است.” او می افزاید که بوکر از هشتگ، یک روش معروف برای نشانه گذاری کردن توئیت ها برای منظوری خاص یا مخاطب قرار دادن جمع زیادی از دنبال کنندگان، در توئیتر زیاد بهره می برد.

    در شبکه فیسبوک، بر خلاف توئیتر، بوکر اغلب خیلی کمتر به ارسال پست و محتوا اقدام می کند. اسمیت می گوید “شما که نمی خواهید مخاطبان خود را در فیسبوک به توپ ببندید.” از نظر او بوکر روشهای دقیقتر دیگری غیر از ارسال پست برای درگیر کردن مخاطبان خود پیدا می کند. به عنوان مثال، او آلبوم هایی را از مجموعه عکسهای رویدادهای مختلفی که در آنها سخنرانی کرده است را برای فیسبوک آپلود می کند.

    اسمیت می گوید که بعضی از صاحبان قدرت حضور خود را در شبکه های اجتماعی از طریق چندین شبکه حفظ می کنند، اما برای اکثر مردم استفاده از دو شبکه کافی است.

    نکات اساسی موفقیت شما در رسانه های اجتماعی چیست؟ نقطه نظرات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. بهترین نظرات با نام خودتان در سایت درج خواهد شد.

    منبع اصلی این مقاله سایت کارآفرین به آدرس http://www.entrepreneur.com بوده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 46 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید